Sapa en Halong Bay - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Anita Veen - WaarBenJij.nu Sapa en Halong Bay - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Anita Veen - WaarBenJij.nu

Sapa en Halong Bay

Blijf op de hoogte en volg Anita

25 Mei 2014 | Vietnam, Hoi An

Jaja inmiddels alweer meer als een week in Vietnam nu maar laat ik beginnen waar ik was gebleven. Sapa, een bergdopje in het noorden an Vietnam. We hebben het stadje even bekeken en de lokale markt bezocht en 's middags hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar een mooie bergpas gereden. Onderweg zijn we gestopt bij een waterval waar we omhoog zijn geklommen en verder hebben we heerlijk rondgescheurd door de bergen. Onderweg veel stops gemaakt om foto's van het prachtige landschap te maken. Ergens bovenop de pas wilde Romy proberen te rijden maar ze had nog nooit op een scooter gereden dus ik gaf haar een beetje les en vervolgens reed ze een eindje weg. We stonden net voor een kraampje waar een vrouwtje wat spulletjes verkocht en ik kreeg meteen een kopje lekkere lokale groene thee aangeboden. Het was echt zo'n leuke ervaring ze sprak geen woord Engels maar probeerde toch te communiceren en bood me vanalles aan.

De volgende dag zijn we op een tweedaagse trekking gegaan door kleine dorpjes en rijstvelden en we verbleven in een homestay bij een familie. Helaas was het dorpje al overspoelt door toeristen en had elk huis zo'n beetje een homestay (wat eigenlijk meer een klein hostel was) maar het was toch een leuke ervaring. We hadden een groepje van 6 personen met een lokale gids van de Black Hmong minority. Twee daarvan hadden maar een 1daagse trip geboekt en samen met twee franse meisjes bleven we slapen. In de homestay verbleven ook nog drie wat oudere stelletjes en samen hebben we gegeten en 's avonds een aantal drankspelletjes gespeeld met lokale rijstwijn en aangezien overal wietplantjes groeien hebben we ook geprobeerd onze eigen wiet te drogen en te roken, helaas met weinig effect maar later kwam de vrouw van de homestay opeens aanlopen met een groot pakketje wat we gewoon mochten hebben. Zo leuk haha. De volgende dag hebben we nog een paar uur gewandeld deze keer een wat lastiger pad dus veel klimmen en klauteren over rotsen en door riviertjes wat ik natuurlijk heel leuk vind, maar mijn reisgenoot iets minder. Gelukkig had ze wel gympen kunnen lenen dus hoofde ze het niet op slippers te doen ;)

Eind van de middag waren we weer terug hebben we even gedouched in het hostel en zijn daarna met een busje naar het treinstation gebracht vanwaar we de nachttrein naar Hanoi hebben genomen. Deze keer een stuk mooiere trein we hadden een vierpersoonscoupe die we deelde met twee Engelse meisjes en de bedden waren heel comfortabel :) Om 5 uur 's ochtends kwamen we al aan in Hanoi waar we naar het backpackershostel zijn gegaan. Helaas konden we pas om 1 uur inchecken dus moesten we nog een paar uur wachten. We zijn maar de stad gaan verkennen, zijn naar de markt gegaan en hebben de gratis tour vanuit het hostel gedaan wat we leuk was om te zien. Hanoi is echt mega hectisch! Scooters overal en oversteken is echt een hele onderneming aangezien niemand stopt voor een stoplicht of zebrapad. Ik moet zeggen dat ik het niet zo'n hele leuke stad vond, veel te druk, heel warm en gewoon niet zo gezellig. 's Middags maar even een dutje gedaan en 's avonds lekker gegeten in de stad, 1 drankje gedaan in het hostel, even met Thomas geskyped en daarna optijd gaan slapen.

De volgende dag om 7 uur op want we gingen op een driedaagse tour naar Halong Bay. Romy en ik zouden eigenlijk vandaag opsplitsen, want zij zou die dag met de Buffalo Run (leg ik later uit) meegaan, maar er waren te weinig aanmeldingen dus hij ging niet door. Toen heeft ze maar besloten mij gezellig te vergezellen naar Halong Bay en hopen dat maandag de Buffalo Run wel doorging. We hadden op aanraden van veel anderen de Castaway tour geboekt wat inhield dat we 1 dag op een boot sliepen en 1 dag op een privé eilandje. Ik had al wel veel verhalen gehoord over dat het een grote booze cruise zou zijn, maar uiteindelijk hadden we een hele leuke groep en hebben we echt een superleuke tijd gehad! Het was vier uur rijden naar de haven en daar stapte we met 27 backpackers op onze boot. We hadden een tweepersoonskamer die er best mooi uitzag. We werden meteen welkom geheten met een shotgun wat inhoudt dat je een gat aan de onderkant van je blikje bier maakt en daaruit het in 1 keer leegdrinkt met ook de bovenkant open zodat de zuurstof erin komt. Daarna werden de regels uitgelegd voor de komende dagen. Drinken doe je alleen met links anders is het 'Buffalo' en moet je je glas/blikje/fles leegdrinken. Verder mochten we geen 'mine' zeggen (omdat we alles delen en niks geclaimed wordt) en geen 'ten' (met het idee dat iedereen overdrijft of afrond en vaak tien gebruikt). Als je een van deze woorden zei moest je 10 keer opdrukken. Uiteraard werd je er vaak ingeluisd door anderen die zeiden bijvoorbeeld dat je maar 9 keer had opgedrukt waarna jij zegt nee het waren er echt 'tien' en je dus nog 10 keer mag opdrukken.

We vaarden door de baai met meer dan 2000 eilandjes die in 2005 zijn uitgeroepen tot 1 van de nieuwe wereldwonderen. Het was dus wel erg druk met boten overal maar het bleef erg mooi! Er leven ook veel vissers die tot de armste bevolkingsgroep behoren en die in hutjes op het water wonen. In de middag zijn we gaan kayakken wat heel gaaf was want we gingen ook een paar keer door een ondergrondse grot en rotsen door. We werden in het teken van de 'Castaway clean-up' ook aangespoord zoveel mogelijk afval te verzamelen wat we zagen drijven om zo te zorgen dat ze baai schoon blijft. Daarna zijn we nog even van de boot afgesprongen en hebben we weer genoten van een lekkere maaltijd. Net als in Sapa kregen we hier steeds verschillende gerechtjes op tafel zoals vietnamese loempia's, groenten, kip, vlees, tofu, vis, rijst en noedels. Na het eten hebben we wat drankspelletjes gespeeld waaronder een grote versie van kingzen of ring of fire wat erg grappig was.

De volgende ochtend moesten we helaas al om 7 uur ontbijten (niemand snapte waarom, maar het personeel wilde de tijd hebben om de kamers schoon te maken ofzo). We hebben nog ongeveer twee uurtjes gevaren en daarna zijn we overgestapt op een andere boot die ons naar het eiland bracht. Er lag een klein platform in het water waar we naar toe zijn gezwommen wat echt nog een best eind zwemmen was. Daarna was het tijd voor lunch en zijn Romy en ik de uitdaging aangegaan voor een dobbelspel met twee van de tourguides. Drie uur en veel biertjes later was de middag over, avondeten kan ik me niet herinneren, maar 's avonds zijn we weer gaan zwemmen. Dat was echt zo gaaf want er zit lichtgevend plankton in het water. Als je beweegt gaat het plankton lichtgeven, dus als je zwemt die je de lichtjes die je handen maken. Ik heb het een keer eerder in Nieuw-Zeeland gezien maar dit was echt heel gaaf! De rest van de avond gezellig een feestje gevierd met iedereen en rond 12 uur lag ik uitgeteld in mn bed. De volgende ochtend weer om 7 uur ontbijt en toen zijn we weer teruggevaren naar de grote boot die ons in een paar uurtjes terug naar de haven bracht. Lunch werd iets na 10en al geserveerd haha, maar gek genoeg heb ik heel veel gegeten. Eind van de middag waren we terug in het hostel in Hanoi en hoorden we dat de Buffalo Run doorging de volgende dag!! :D Vroeg slapen dus maar want om 7 uur zouden we weer vertrekken.

Ik ben nu inmiddels aan het eind van de Buffalo Run, maar dat zal ik bewaren tot de volgende keer het is weer lang genoeg ;)

Ik hoorde dat het in Nederland ook heel mooi weer is (of inmiddels niet meer?) dus geniet er lekker van, zeker als je lekker op kantoor zit ;) Het is hier ook nog erg warm (tussen 35-40 graden) maar ik zal verder niet klagen over de hitte :p

Heel veel liefs Anita

  • 25 Mei 2014 - 21:10

    Grada:

    Ha die Anita. Het is hier 21.00 uur en ik zit lekker op het balkon jouw verslag te lezen. Ja, ook hier mooi weer dus. Maar niet zulke hoge temperaturen en ook niet zoveel avonturen als jij. Leuk dat je zo trouw rapporteert. Keep up the good work and have fun. Liefs, Grada

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hoi An

Anita

Hoi allemaal welkom op mijn weblog! 2 april ben ik vertrokken naar Bangkok om vervolgens 4 maanden door Zuidoost Azië te reizen. Mijn planning is eerst twee weken met margreet de zuidelijke eilandjes te verkennen. Als Margreet naar huis is ga ik door naar Laos voor twee weken, vervolgens in vier weken van noord naar zuid vietnam, daarna twee weken cambodja en vervolgens ga ik vier weken vrijwilligerswerk doen in de Isan regio in Thailand. Ik zal daar Engelse les aan kinderen gaan geven en hopelijk veel Thaise cultuur en natuur te zien. Tenslotte komt Thomas samen met Niels en Kim nog drie weken naar Thailand en gaan we het noorden van Thailand en wat eilandjes in het zuiden bezoeken.

Actief sinds 03 April 2014
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 8628

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 13 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: